- Odwiedziny: 1196151
- Do końca roku: 249 dni
- Do wakacji: 56 dni
Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Sokołowicach
-
Statystyki
SYMBOLE SZKOŁY
CEREMONIAŁ SZKOLNY I POSTĘPOWANIE ZE SZTANDAREM
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. ORŁA BIAŁEGO W SOKOŁOWICACH.
Ceremoniał szkolny jest opisem przeprowadzenia uroczystości z udziałem sztandaru szkolnego i samej celebracji sztandaru. Jest pomocny w organizowaniu uroczystości szkolnych, patriotycznych i patriotyczno - religijnych. Stanowi integralną część z przyjętą tradycją szkolną i harmonogramem uroczystości imprez szkolnych.
SZTANDAR SZKOLNY
- 1. Sztandar szkolny dla społeczności szkolnej jest symbolem – to znak Polski, ale i naszej Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe otoczenie. Uroczystości z udziałem sztandaru
wymagają zachowania powagi, a przechowywanie, transport i przygotowanie sztandaru do prezentacji, właściwych postaw jego poszanowania.
- 2. Sztandar jest przechowywany na terenie szkoły w zamkniętej gablocie. W tej samej gablocie znajdują się insygnia pocztu sztandarowego.
- 3. Opis sztandaru: Sztandar szkoły ma kształt kwadratu o wymiarach 95 centymetrów na 95 centymetrów. Sztandar szkoły wykonany jest z jedwabnego materiału przytwierdzonego do drzewca. Obszyty został złotą taśmą i wykończony złotymi frędzlami o długości 4 centymetrów. Drzewce o wysokości 2m i 20 cm zakończone jest metalową głowicą w formie orła w koronie.
a). Rewers - posiada jednobarwne czerwone tło . W centralnym miejscu umieszczone jest
godło państwowe - Orzeł biały, haftowany srebrną nicią z głową ozdobioną złotą koroną zwróconą w prawo. Rozpostarte skrzydła symbolizują dążenie do najwyższych lotów, gotowość do pokonywania przeszkód i trudności. Dookoła godła państwowego widnieje złoty napis :
„Rzeczpospolita Polska Młode Serca i Umysły Ojczyźnie i Światu”. Po prawej stronie znajduje się herb Gminy Oleśnica, jako symbol naszej Małej Ojczyzny.
b). Awers - jest w kolorze bieli. Poświęcony jest Patronowi i szkole. W centralnej części umieszczone jest godło naszej szkoły. Orzeł Biały na tle kuli ziemskiej symbolizuje młodość,
radość, wolność oraz niezłomność w dążeniu do osiągania celów. Silne skrzydła obejmują
radosne dzieci w rękach, których znajduje się książka z powiewającą biało-czerwoną zakładką. Księga – atrybut edukacji, symbolizuje wiedzę i mądrość. Postać patrona wskazuje na okazywane poczucie bezpieczeństwa, ale też zobowiązuje do przyjmowania wartości patriotycznych. Całość nawiązuje do motta szkoły :„Szkoła kreuje rozwój dobrego, szczęśliwego i mądrego człowieka, wyrastającego z polskiej kultury i tradycji, przygotowanego do życia oraz otwartego na świat”. Dookoła godła znajduje się nawa szkoły wyszyta złotą nicią :
Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Sokołowicach.
- 4. Insygnia pocztu sztandarowego:
a) biało – czerwone szarfy, przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze;
b) białe rękawiczki.
- 5. Skład pocztu sztandarowego:
a) Chorąży (sztandarowy) - uczeń;
b) Asysta – dwie uczennice.
- 6. W składzie pocztu sztandarowego winni znajdować się uczniowie wyróżniający się w nauce, o nienagannej postawie, zachowaniu i godni tego zaszczytu.
- 7. W szkole funkcjonują dwa składy pocztu sztandarowego: podstawowy składający się z uczniów klasy VIII, oraz rezerwowy z klasy VII.
- 8. Jeżeli ze względów kondycyjnych lub innych, osoba zatwierdzona nie może pełnić swoich obowiązków, jej obowiązki reprezentacyjne przejmuje kolejna osoba nominowana do tej funkcji.
- 9. Kandydatury składu do pocztu sztandarowego są przedstawiane przez wychowawców klas oraz samorząd szkolny na czerwcowej Radzie Pedagogicznej i przez nią zatwierdzone.
- 10. O wyborze uczniów do pocztu sztandarowego są powiadomieni rodzice (opiekunowie prawni).
- 11. Kadencja pocztu trwa dwa lata (począwszy od zaprzysiężenia do zakończenia edukacji szkolnej).
- 12. W szkole wyznaczony jest opiekun sztandaru (nauczyciel), który dba o właściwą celebrację sztandaru i zgodny z ceremoniałem przebieg uroczystości na terenie szkoły i poza jej murami.
- 13. Chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie:
a) chorąży (uczeń) – garnitur lub ciemne spodnie, biała koszula, krawat;
b) asysta (uczennice) – białe bluzki i ciemne spódnice;
c) w przypadku gdy uroczystości odbywają się na zewnątrz budynku w trudnych warunkach pogodowych, dopuszczalny jest inny taktowny strój, sposób występowania określa opiekun pocztu sztandarowego.
14. W przypadku niewłaściwego realizowania obowiązków pocztowego, bądź asysty a w szczególności za brak należytego szacunku dla sztandaru i nieprzestrzeganie ceremoniału, a także inne uchybienia regulaminu szkolnego, decyzją Rady Pedagogicznej uczeń może być odwołany ze składu pocztu sztandarowego. W takim przypadku dokonuje się wyboru uzupełniającego.
- 15. Podczas dłuższych przemarszów dopuszcza się możliwość trzymania sztandaru na ramieniu. Jednak przy wchodzeniu na salę lub plac uroczystości zawsze należy pochylić go do przodu pod kątem 45 stopni.
15. Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły:
a) uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego;
b) ślubowanie klas pierwszych;
c) święto szkoły;
d) Dzień Edukacji Narodowej;
e) Święto Niepodległości;
f) uroczyste zakończenie roku szkolnego.
16. Udział sztandaru w uroczystościach poza terenem szkoły:
a) sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych
przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych;
b) w dniu uroczystości sztandar jest przewieziony w pokrowcu na miejsce zbiórek
pocztów sztandarowych;
c) przy pełnej obsadzie asysty chorąży dokonuje jego rozwinięcia;
d) celebracja sztandaru jest zgodna z ustaloną regułą zachowania pocztów
sztandarowych w czasie danej uroczystości, natomiast chwyty sztandarem
obowiązują jak w ceremoniale uroczystości szkolnych;
e) po uroczystości sztandar jest przewieziony do szkoły i złożony w gablocie;
f) w wypadku żałoby narodowej lub żałoby wewnętrznej w szkole przypina się na
drzewcu sztandaru od strony godła kokardę z czarnej wstążki.
17. W czasie uroczystości państwowych i szkolnych sztandar należy pochylić (salutowanie sztandarem):
a) podczas wciągania flagi państwowej na maszt:
b) odgrywania, odśpiewywania lub odsłuchiwania hymnu państwowego i hymnu szkoły;
c) w przypadku ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia czyjejś pamięci.
18. Chwyty sztandaru:
POSTAWA
|
OPIS POSTAWY |
ZASTOSOWANE KOMENDY |
Postawa zasadnicza. |
Sztandar postawiony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce podtrzymywane prawą ręką powyżej pasa, łokieć prawej ręki lekko przyciśnięty do ciała. Lewa ręka w postawie zasadniczej.
|
Po komendach: |
Postawa |
Chorąży prawą ręką (pomagając sobie lewą) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45 w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca.
|
Automatycznie po komendzie,
|
Postawa "spocznij". |
Sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”. Chorąży i asysta w postawie „spocznij” (ciężar ciała przenoszą na prawą nogę przy jednoczesnym wysunięciu pięty lewej stopy na wysokość środka prawej, przy jednoczesnym skręcie lewej o 45 stopni w lewą stronę).
|
Po komendzie: "Spocznij" (podawanej przez chorążego po zatrzymaniu pocztu) następuje tu automatycznie wyrównanie linii i odległości.
|
Postawa |
Z postawy „zasadniczej” chorąży podnosi sztandar prawą ręką wysokości barku). Następnie lewą ręką chwyta drzewiec sztandaru tuż pod prawą i opuszcza prawą rękę na całej jej długości, obejmując dolną część drzewca. Asysta w postawie „zasadniczej”. |
Po komendzie prowadzącego
|
Salutowanie |
Wykonuje się z postawy prezentuj. Chorąży robi zwrot w prawo skos, przy jednoczesnym wysunięciu lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyleniu sztandaru w przód do kąta 45 stopni. Ręka lewa pozostaje co najmniej w odległości dłoni od płachty sztandaru.
|
Po komendach i w sytuacjach jak w rubryce powyżej oraz samoczynnie, gdy odbierający honory zbliży się na pięć kroków do sztandaru. |
Salutowanie |
Z położenia na ramię w taki sam sposób jak w czasie salutowania w miejscu |
"Na prawo patrz" pochyla sztandar pod kątem 45 stopni, pozostając w marszu krokiem defiladowym. "Baczność" - dokonuje położenia sztandaru na ramię.
|
19. Ceremoniał wprowadzenia sztandaru
Lp. |
Komendy. |
Opis zachowania się uczestników. |
Poczet sztandarowy. |
Sztandar. |
1. |
Proszę o powstanie. |
Uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru. |
Przygotowanie do wejścia. |
Postawa „na ramię”.
|
2. |
„Baczność”. Sztandar wprowadzić. |
Uczestnicy w postawie „zasadniczej”. |
- Wprowadzenie sztandaru. - Zatrzymanie na ustalonym miejscu.
|
- W postawie „na ramię w marszu”. - Postawa „prezentuj”. |
3. |
„Do hymnu”. |
Jak wyżej. |
Postawa „zasadnicza”. |
Postawa „salutowanie w miejscu”. |
4. |
„Po hymnie.” |
Uczestnicy w postawie „spocznij”. |
Spocznij. |
- Postawa „prezentuj”. - Postawa „spocznij”. |
5. |
Można usiąść. |
Uczestnicy siadają. |
Spocznij. |
- Postawa „spocznij”. |
20. Ceremoniał wyprowadzania sztandaru.
Lp. |
Komendy |
Opis zachowania się uczniów. |
Poczet sztandarowy. |
Sztandar. |
1. |
Proszę o powstanie. |
Uczestnicy powstają przed wyprowadzeniem sztandaru. |
Spocznij. |
Postawa „spocznij”. |
2. |
„Baczność”. Sztandar wyprowadzić. |
Uczestnicy w postawie „zasadniczej”. |
- „Postawa zasadnicza”. - Wyprowadzenie sztandaru. |
- Postawa „zasadnicza”. - Postawa „na ramię w marszu”. |
3. |
„Spocznij”. |
Uczestnicy siadają lub opuszczają miejsce uroczystości. |
_________________ |
________________ |
21. Ceremoniał ślubowania klas pierwszych.
Lp. |
Komendy. |
Opis zachowania się uczniów.
|
Poczet sztandarowy. |
Sztandar. |
1. |
Proszę |
Uczestnicy powstają. |
____________________ |
_________________ |
2. |
„Baczność”. Sztandar wprowadzić. |
Uczestnicy w postawie zasadniczej. |
- Wprowadzenie sztandaru, zatrzymanie na ustalonym miejscu. |
- Postawa „na ramię w marszu”. - Postawa zasadnicza. |
3. |
„Do ślubowania”. |
-Uczestnicy w postawie „zasadniczej”. - Ślubujący podnoszą prawą rękę w kierunku sztandaru (palce jak przy salutowaniu) na wysokości oczu.
|
Postawa „zasadnicza”. |
- Postawa „prezentuj”. - Postawa „salutowanie w miejscu”. |
4. |
„Po ślubowaniu”. |
- Uczestnicy „spocznij”. - Ślubujący opuszczają rękę. |
Postawa „spocznij”. |
- Postawa „prezentuj”. - Postawa „zasadnicza”. |
5. |
„Baczność”. Sztandar wyprowadzić. |
Uczestnicy postawa „zasadnicza”. |
- Postawa „zasadnicza”. - wyprowadzenie sztandaru. |
- Postawa „zasadnicza”. - Postawa „na ramię
|
6. |
Spocznij. |
Uczestnicy siadają.
|
___________________ |
__________________ |
22. Tekst ślubowania uczniów klas pierwszych:
Ślubuję być dobrym Polakiem
dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły. Ślubujemy
Będę uczyć się w szkole jak kochać Ojczyznę,
jak dla niej pracować, kiedy urosnę. Ślubujemy
Będę się starać być dobrym kolegą,
swym zachowaniem i nauką
sprawiać radość rodzicom i nauczycielom. Ślubujemy.
23. Ceremonia przekazania sztandaru. Ceremoniał przekazania opieki nad sztandarem odbywa się w okresie uroczystości końcoworocznych.
Lp. |
Komendy. |
Opis zachowanie się uczniów.
|
Poczet sztandarowy. |
Sztandar. |
1. |
Proszę o powstanie.
|
Uczestnicy powstają. |
Postawa „spocznij”. |
Postawa „spocznij”. |
2. |
„Baczność”. Sztandar wprowadzić. |
Uczestnicy w postawie „zasadniczej”. |
- Wprowadzenie sztandaru. - Zatrzymanie na ustalonym miejscu |
W postawie „na ramię w marszu”. - Postawa „prezentuj”.
|
3. |
„Do hymnu”. |
Uczestnicy w postawie „zasadniczej”. |
Postawa „zasadnicza”. |
Postawa „salutowanie w miejscu”.
|
4. |
Nowy skład pocztu do przekazania sztandaru – wystąp.
|
- Uczestnicy postawa „zasadnicza”. - Nowy skład pocztu występuje i ustawia się z przodu sztandaru. |
Postawa „zasadnicza”. |
- Postawa „zasadnicza”. - Postawa „prezentuj”. |
5. |
„Do ślubowania”. |
- Uczestnicy w postawie „zasadniczej”. - Ślubujący podnoszą prawą rękę w kierunku sztandaru (palce jak przy salutowaniu) na wysokości oczu.
|
Postawa „zasadnicza”. |
- Postawa „prezentuj”. - Postaw „salutowanie w miejscu”. |
6. |
„Po ślubowaniu”. |
- Uczestnicy „spocznij”. - Ślubujący opuszczają rękę. |
Postawa „spocznij”. |
- Postawa „prezentuj”. - Postawa „zasadnicza”.
|
7. |
„Baczność”. Sztandar przekazać. |
Uczestnicy postawa „zasadnicza”. |
Dotychczasowa asysta przekazuje insygnia ustawia się obok nowej asysty po lewej i prawej stronie. |
Chorąży podaje sztandar jednej z asysty. - Przekazuje szarfę, potem rękawiczki. - Odbiera sztandar i przekazuje go nowemu chorążemu. - Sztandar w postawie „spocznij”. |
8. |
„Baczność”. Ustępujący poczet odmaszerować. „Spocznij”. |
Uczestnicy w postawie „zasadniczej” nagradzają barwami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce.
|
- Postawa „zasadnicza”. - Postawa „spocznij”. |
- Postawa „prezentuj”. - Postawa „spocznij”. |
9. |
„Baczność”. Sztandar wyprowadzić. |
Postawa „zasadnicza”. |
Postawa „zasadnicza”. Wyprowadzenie sztandaru. |
- Postawa „zasadnicza”. - Postawa „na ramię w marszu”.
|
10.
|
„Spocznij”. |
Uczestnicy siadają. |
________________________ |
__________________ |
a). Tekst ślubowania pocztu sztandarowego :
My, uczniowie Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Sokołowicach,
w obecności nauczycieli i społeczności szkolnej
naszej Ojczyźnie i Tobie Szkoło
uroczyście. Ślubujemy.
Sztandaru swego strzec,
a także honoru i dobrego imienia naszej szkoły ! Ślubujemy
b). Tekst wygłaszany podczas przekazania sztandaru :
Chorąży ustępującego pocztu :
Oddajemy w Wasze ręce ten sztandar- symbol Naszej Szkoły i jej tradycji. Dbajcie o dobre imię Naszej Szkoły i godnie reprezentujcie ją na zewnątrz.
Chorąży nowego pocztu :
Przyjmujemy ten sztandar jako symbol Naszej Szkoły i jej tradycji. Przyrzekamy dbać
o dobre imię Naszej Szkoły, pielęgnować jej tradycję i godnie reprezentować szkołę na
zewnątrz.
24. Zasady postępowania przy wymianie chorążego i asysty w czasie długotrwałych uroczystości podyktowane względami zdrowotnymi.
W przypadku zaistnienia w/sytuacji wymienia się poczet na poczet rezerwowy, jeżeli nie ma takiej możliwości wybiera się doraźnych zastępców.
25. Ceremoniał udziału sztandaru we Mszy Świętej:
W czasie uroczystości kościelnych sztandar jest wprowadzany i odprowadzany bez podawania komend. W czasie wprowadzania sztandaru wszyscy wstają. Poczet przechodzi przez kościół, trzymając sztandar pod kątem 45 stopni do przodu i staje po jednej ze stron (najlepiej po stronie lewej), bokiem do ołtarza i do zgromadzonych, po czym podnosi sztandar do pionu. Prowadzący uroczystości może określić inne umiejscowienie pocztu sztandarowego stosownie do okoliczności.
W trakcie uroczystości religijnych członkowie pocztu sztandarowego nie klękają, nie przekazują znaku pokoju i nie wykonują żadnych innych gestów, stojąc cały czas w pozycji „Spocznij”. Należy pochylić sztandar pod kątem 45 stopni do przodu w pozycji „Baczność” w następujących sytuacjach:
a) podczas każdego podniesienia Hostii, w czasie Przemienienia, przed Komunią Świętą, w trakcie trzykrotnego podniesienia Monstrancji przy Wystawieniu Najświętszego Sakramentu;
b) podczas opuszczania trumny do grobu;
c) podczas ogłoszenia minuty ciszy dla uczczenia pamięci;
d) podczas składania wieńców, kwiatów i zniczy przez wyznaczone delegacje, na każde polecenie wydane przez osobę prowadzącą uroczystość.